ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В ПІДВИЩЕННІ ЕНЕРГОЕФЕКТИВНОСТІ ЕЛЕКТРИЧНИХ МАШИН

Array

Автор(и)

  • В.Х. Далека Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова
  • Н.І. Кульбашна Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова
  • А.І. Кузнецов Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова

Ключові слова:

ресурсозбереження, інформаційні технології, енергоефективність, електродвигун, системи автоматизо-ваного проектування, коефіцієнт корисної дії.

Анотація

В статті представлено результати дослідження та пропозиції з підвищення енергоефективності електричних машин на основі інформаційних технологій в програмному середовищі „КОМПАС-3D”. Показано актуальність ресурсозбереження  для транспортної галузі, де у великих обсягах споживаються матеріальні, енергетичні, фінансові та використовуються трудові й інформаційні ресурси. Зокрема, за статистичними даними підприємств електричного транспорту майже 95%  електроенергії витрачається безпосередньо на забезпечення перевезень, тобто практично споживається електромашинами – тяговими та допоміжними електродвигунами рухомого складу. На снові  аналізу досліджень та їх публікацій відносно  автоматизованого проектування електричних машин визначено методи підвищення їх енергоефективності. Застосування методики проектування і виготовлення електричних машин на базі CAD/САМ-систем дає можливість вже на стадії проектування проводити прогнозування їх енергоефективності та вирішувати питання ресурсозбереження, якості і конкурентоспроможності. Створення ресурсозберігаючого, наприклад, електродвигуна це – процес знаходження його оптимальних параметрів або структури. Вибір|задача| оптимальної структури двигуна полягає у виборі конструкцій окремих елементів, кількості цих елементів і взаємозв'язку між ними, у визначенні просторового розташування цих елементів. Закладені у програму відповідні параметри двигуна уможливлюють його розробку без залучення математичного апарату, створення двигунів різної конфігурації і, в подальшому, розрахунку техніко-економічних показників, що оцінюють ефективність запропонованих рішень.

На прикладі тягового електродвигуна тролейбуса наведено залежності ККД від його геометричних параметрів, властивостей магнітних матеріалів, потужності машини, а також швидкості руху транспортного засобу. Показано доцільність вирішення питань ресурсозбереження протягом усього процесу проектування.

Біографії авторів

В.Х. Далека, Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова

доктор технічних наук., професор

Н.І. Кульбашна, Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова

кандидат технічних наук, старший викладач

А.І. Кузнецов, Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова

кандидат технічних наук, доцент

Посилання

1. Daleka V. (2005). The cientific principles resource saving when exploitation of urban electrictransport: abstract. dis. ... d-RA tekhn. science: 05.13.22; National transport University, 40 p.
2. Lyutarevich A., Dolinger S., Chepurko N. (2014). Questions of designing DC motors with high-coercivity magnets. Modern problems of science and education. 5.
3. Grigoriev O., Evdokimov S., Masyutin S., and others. (2003). Design and manufacture of electric motors on an individual order. CAD and graphics.3.
4. Usynin Y., Sychev D., Savosteenko N. (2017) Energy Saving in Pilger Mill Electric Drives Complete Solution. InInternational Journal of Power Electronics and Drive Systems. 8(4). P. 1673 – 1681.
5. Jauregui-becker J., Mulder W. (2013). Work in Progress: Developing Tools that Support the Design of Easily Main-tainable Rolling Stock. Procedia CIRP. Р. 204-206.
6. Zebardast A., Mokhtari H. (2008). Effect of high-efficient electric motors on efficiency improvement and electric energy saving. Conference: Electric Utility Deregulation and Restructuring and Power Technologies.
7. Muravleva O. (2005). Energy-Efficient asynchronous motors for regulated electric drive. Izvestiya Tomsk Polytechnic University, 308. 7. P. 135-139.
8. Development of a method for improving the energy efficiency of electric drives based on asynchronous motors with combined windings (2017). / D. Duunov [et al.] /Defense complex – scientific and technical progress of Russia. 2. P. 11-17.
9. Basic course. Tasks of modeling electric machines in ANSYS Maxwell 2D / 3D: [Electronic resource]. – Mode of access: http://cae-expert.ru/education/bazovyy-kurszadachi-modelirovaniya-elektricheskih-mashin.
10. Morozov K. (2014). New asynchronous motor for transport. Rgotransport. No. 5. P. 46-47.
11. Deynego V., Duyunov D., Ivanov V. (2015). Changing the windings of asynchronous electric motors-the potential for ensuring the reliability of power grids. Transmission and distribution. 2(29), P. 42-49.
12. Vasiliev V., Kalmykova M. (2013). Analysis and selection of software products for solving engineering problems of instrumentation. Modern equipment and technologies. 3. [Electronic resource]. URL: http://technology.snauka.ru/2013/03/.
13. Glukhov D., Voronkov I. (2015). Software and computing complex for designing energy-efficient multiphase asynchronous motors. Collection of articles by ELCUT users. [Electronic resource]. URL:
https://elcut.ru/publications/publications_index.php.
14. Hip B., Orlov Yu. (2015).Creating a high-precision model of an electric motor for control system design
and verification. Modern electronics, no. 3, , P. 78-81.
15. Muravlev O., Muravleva O. (2003). Accuracy. Theory and its use for resource saving in the design and manufacture of electrical machines. Proceedings of Tomsk Polytechnic University. Vol. 306. No. 1. P. 152-157.
16. Machulin P. (2016) Modern problems of electric drive development. Young scientist. 10, P. 273-275.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-09-30

Як цитувати

Далека, В., Кульбашна, Н., & Кузнецов, А. (2020). ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В ПІДВИЩЕННІ ЕНЕРГОЕФЕКТИВНОСТІ ЕЛЕКТРИЧНИХ МАШИН: Array. Комунальне господарство міст. Серія: «Економічні науки», 4(157), 172–177. вилучено із https://khges.kname.edu.ua/index.php/khges/article/view/5651