КОМПЛЕКСНА ПРОГРАМА ФОРМУВАННЯ ВІЗУАЛЬНОГО ОБРАЗУ МІСТА (ХАРКОВА)

Array

Автор(и)

  • М. Я. Авербах Харківський національний університет будівництва та архітектури http://orcid.org/0000-0001-6085-4145
  • Л. В. Корнілова Харківський національний університет будівництва та архітектури

Ключові слова:

архітектурне середовище, візуальні забруднення, естетичні якості, комерційні знаки, код міста.

Анотація

У статті порушується проблема візуального забруднення міського простору – заповнення його рекламними та інформаційними повідомленнями. Наведено аналіз сучасних наукових досліджень, присвячених «стосункам» між архітектурним образом забудови вулиці та образом комерційним, рекламним. Висвітлено практику регулювання комерційних знаків в міському просторі. Розкрито тенденції розробки і прийняття таких правил для міст України. Запропоновано комплексну програму з формування візуального образу міста (Харкова) в умовах його наднасичення рекламно-інформаційними повідомленнями.

Біографії авторів

М. Я. Авербах, Харківський національний університет будівництва та архітектури

канд. архітектури, доцент кафедри

Л. В. Корнілова, Харківський національний університет будівництва та архітектури

ст. викладач кафедри

Посилання

Fassler, L. (n.d.) Autonomous Worlds. Retrieved from http://www.larissafassler.com/startside.html [02.10.2019].

Dempf, R. (n.d.) Delete! Retrieved from http://www.steinbrener-dempf.com/en/portfolio-item/delete/ – [02.10.2019].

Graf, G. (n.d.) Hidden town. Retrieved from http://www.gregorgraf.net/ [02.10.2019].

Kolhonen, P. (n.d.) Moving Pictures – Advertising, Traffic and Cityscape. Retrieved from https://contempaesthetics.org/newvolume/pages/article.php?articleID=351 [02.10.2019].

Averbakh, М.Ya. (2015). Visual communications in architectural environment. Journal scientific review, 9 (19), 65––73. [in Russian]

Cronin, A. (n.d.) Advertising and the metabolism of the city: urban spaces, commodity rhythms. Retrieved from http://www.research.lancs.ac.uk/portal/en/publications/-(830176ab-fdf1-4aff-8702-f08b7b283fe2).html/ [02.10.2019].

Cronin, A. (n.d.) Advertising, Commercial Spaces and the Urban. Retrieved from: http://www.research.lancs.ac.uk/portal/en/publications/advertising-commercial-spaces-and-the-urban(8608315d-ea5e-4ac0-a319-6bd51341d814).html [08.09.2019].

Nasar, J. (n.d.) Visual Preferences in Urban Signscapes. Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/249624307_Visual_Preferences_in_Urban_Signscapes [02.10.2019].

Koeck, R. (n.d.) Outdoor advertising in urban context: spatiality, temporality and individuality. Retrieved from http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0267257X.2014.909869/ [02.10.2019].

Stamps, A. (n.d.) A Walk down the block: spatial and temporal parameters of aesthetic judgments about ordinary streetscapes. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/228111207_A_walk_down_the_block_Spatial_and_temporal_parameters_of_aesthetic_judgments_about_ordinary_streetscapes [02.10.2019].

Stamps, A. (n.d.) Efficient visualization of urban spaces. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/265250326_Efficient_visualization_of_urban_spaces [02.10.2019].

Portella, A. (2014). Visual pollution: advertising, signage and environmental quality. Farnham, Surrey, England : Ash-gate Publishing limited, 316.

Averbakh, М.Ya. (2017). Impact of commercial streetscapes on visual quality of architectural environment. Sci-entific and technical collection "Municipal economy of cities". Series: “Engineering Sciences and Architecture”, 135. Kharkiv : NUUK, 66-73. [in Ukrainian].

Averbakh, М.Ya. (2017). Regarding issues of advertising and architecture coexistence. Architectural Journal КNUCIА: scientific and production collection, 11-12. Kiyv : КNUCIА, 264-274. [in Ukrainian].

The architectural and artistic concept of the external ap-pearance of the streets, highways and territories of the city of Moscow, made in a pilot mode (in terms of placement of infor-mation structures (n.d.)) Retrieved from https://www.artlebedev.ru/moscow/design-code/ — [15.07.2017]. [in Russian].

Streamlining advertising and information in St. Peters-burg. (n.d.) Report. Retrieved from https://studfiles.net/preview/6219509/ [03.10.2019]. [in Russian].

Design code of Odessa. Rules for the design of signs in the historical environment. (n.d.) Retrieved from http://design-code.archodessa.com/ [03.10.2019].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-28

Як цитувати

Авербах, М. Я., & Корнілова, Л. В. (2019). КОМПЛЕКСНА ПРОГРАМА ФОРМУВАННЯ ВІЗУАЛЬНОГО ОБРАЗУ МІСТА (ХАРКОВА): Array. Комунальне господарство міст. Серія: «Економічні науки», 6(152), 150–157. вилучено із https://khges.kname.edu.ua/index.php/khges/article/view/5507