IDEOLOGY FACTOR IN ARCHITECTURE OF RAILWAY STATION BUILDINGS

Authors

Abstract

The influence of ideology in the sense of political and social aspirations on the formation of the architecture of railway stations as important public buildings is investigated. The applied compositional techniques in the subject-spatial construction of these buildings affect the creation of the image, and their territorial distribution creates a feeling of belonging to historical, political and cultural habitats.

The factor of public ideology together with the others, accepted in the certain historical period, is a factor of the introduction of spatial, constructive and compositional-stylistic means and techniques in the architecture of the buildings of the railway stations. This is consonant with the rest of the public architecture. The following periods of formation of the buildings of railway stations were determined under the influence of ideological factors: the period of appearance of railways, the period of state centralization of railways, the period of authoritarian regimes, the period of the last decades.

Spreading of compositional-stylistic types of buildings of railway stations along railway lines, certain areas and territories of lands and countries can be considered an expression of ideology, and, in particular, of state ideology. Most actively and most clearly, this ideology was reflected at the time of the existence of authoritarian regimes, when architecture became an effective means of ideological propaganda.

The idea of national consolidation is felt in the architecture of the buildings of railway stations in Ukraine in the early 20th century. In modern times, there are separate attempts to use national and local motives.

The plastic-spatial methods of architecture of the buildings of the railway stations encourage the feeling of the involvement of a particular place to a certain region. Separate objects, lines, networks and regions fix affiliation to the time and spatial fields that may have a national, political and ideological content.

The architecture of buildings of railway stations vibrantly and dynamically reacts to social changes, consolidating the ideological vision of society in the composition of space-plastic forms through an artistic idea. The versatility of the perception of these forms enriches the understanding of the work of art, deserves its support and development.

Keywords: railway station, building, architecture, ideology, compositional-stylistic type.

 

Author Biography

, Lviv Polyttechnic National University

кандидат архітектури, доцент, доцент кафедри, докторант

References

Література

Черкес, Б.С. Національна ідентичність в архітектурі міста [Текст]: монографія / Б. С. Черкес – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2008. – 268 с.

Коломєйцев, А.В. Принципи локальності та універсальності в архітектурі міста (на прикладі Центральної Європи) [Текст]: автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата архітектури / А.В. Коломєйцев. – Львів, 2013. - 20 с.

Рочняк, Ю.А. Залізничні вокзали як частина архітектурної ідентичності краю [Текст] / Ю.А. Рочняк // Історико-культурні студії № 1 (2), Львів НУ „Львівська політехніка”, 2015. - С. 83 – 91.

Древаль, І.В. Методологічні основи містобудівного розвитку залізничних вокзальних комплексів. [Текст]: автореферат дисертації на здобуття наукового ступеню доктора архітектури / І.В. Древаль. - Полтава 2013. – 36 с.

Radlbeck, Karl (1981) Bahnhof und Emfangsgebäude. Die Entwicklung vom Haus zum Verkehrswegekreuz. Dissertation zur Erlangung des akademischen Grades Doktoringenieurs. Fakultät für Architektur der Technischen Universität München,184.

Wierzbicki, Ludwik (n.d.) Cesarsko-Krolewskie koleje panstwowe. Wikipedia. Retrieved from

www.kkstb.pl/ludzie/ludwik-wierzbicki.

Рочняк, Ю.А. Архітектурні типи вокзалів залізниці Перемишль – Сучава [Текст] / Ю.А. Рочняк // Вісник НУ „Львівська політехніка” Архітектура. – 2015. - № 816. - С.72 – 79.

Рочняк, Ю.А. Архітектура малих залізничних вокзалів Галичини [Текст] / Ю.А. Рочняк // Сучасні проблеми архітектури та містобудування. – 2016. - № 43, ч.2. - Київ КНУБА. - С. 375 – 382.

Kubinszki, Mihály (1986). Bahnhöfe in Österreich. Architektur und Geschichte. Verlag Josef Otto Slezak. Wien, 272.

Kubinszki, Mihály (2009). Bahnhöfe in Alt-Österreich. Verlag Slezak KEG. Wien, 128.

Батырев, В. М. Вокзалы [Текст] / В.М. Батырев –М.:Стройиздат,1988.–216 с.

Гранкін, П.Е. Львівська залізниця. Історія і сучасність. [Текст] / П.Е. Гранкін, П.В. Лазечко, І.В. Сьомочкін, Г.І. Шрамко – Львів: Центр Європи, 1996 – 175 с.

Явейн, И. Г. Архитектура железнодорожных вокзалов. [Текст] / И. Г. Явейн. - Издательство всесоюзной академии архитектуры. Москва, 1938. -304 с.

Бенедюк, П.О. Архітектура станційних комплексів Північно-Донецької та Кубанської залізниць у творчому доробку С. П. Тимошенка [Текст] / П.О. Бенедюк // Сучасні проблеми архітектури та містобудування: наук.-техн. збірник / Відпов. ред. М.М. Дьомін. – К., КНУБА, 2016. – Вип. 43, у 2 частинах. Частина 1. - C.47 – 58.

Рочняк. Ю.А. Ідеї та смисли у формотворенні архітектури будівель залізничних вокзалів [Текст] / Ю. А. Рочняк // Архітектурний вісник КНУБА: НАУК.-вироб.збірник/відповід.ред. Куліков П.М. – К.: Кнуба, 2017. – Вип. 13 –С. 186 – 194.

Joachimsthaler, A. (1985) Die Breitspurbahn: Das Projekt zur Erschließung des groß-europäischen Raumes 1942–1945. Verlag Herbig, München.

Breitspurbahn (n.d.) Wikipedia. Retrieved from

https://de.wikipedia.org/wiki/Breitspurbahn

Рочняк, Ю.А. Особливості архітектури залізничних вокзалів Буковини [Текст] / Ю. А. Рочняк // Сучасні проблеми архітектури та містобудування. - Київ КНУБА, 2015. - № 40. - С. 281 – 294.

Рочняк, Ю.А. Особливості архітектури залізничних вокзалів Закарпаття [Текст] / Ю. А. Рочняк // Історико-культурні студії. - Львів НУ „Львівська політехніка”, 2016. - № 1 (3). - С. 105 – 112.

Голубев, Г. Е. Современные вокзалы. [Текст] / Г.Е. Голубев, Г.М. Анджелини, А.Ф. Модоров –М.:Стройиздат,1967.–208 с.

References

Cherkes, B.S. (2008) National identity in the architecture of the city: Monograph. Publishing House of the National University "Lviv Polytechnic", 268.

Kolomeytsev, A.V. (2013) Principles of locality and universality in the architecture of the city (on the example of Central Europe). Author`s abstract of the thesis for obtaining a scientific degree of the candidate of architecture, 20.

Rotchniak, Y. А. (2015) Railway stations as part of the architectural identity of the land. Historical and cultural studios, 1(2), 83 – 91.

Dreval, I.V. (2013) Methodological bases of urban development of railway station complexes. The author`s abstract of the thesis for obtaining of the degree of Doctor of Architecture, 36.

Radlbeck, Karl (1981) Bahnhof und Emfangsgebäude. Die Entwicklung vom Haus zum Verkehrswegekreuz. Dissertation zur Erlangung des akademischen Grades Doktoringenieurs. Fakultät für Architektur der Technischen Universität München,184.

Wierzbicki, Ludwik (n.d.) Cesarsko-Krolewskie koleje panstwowe. Wikipedia. Retrieved from

www.kkstb.pl/ludzie/ludwik-wierzbicki.

Rotchniak, Y. А. (2015) Architectural types of railway stations of the railway Peremyshl – Suceava. Bulletin of the National University "Lviv Polytechnic" Architecture, 816, 72 – 79.

Rotchniak, Y. A. (2016) Architecture of the small railway stations of Halychyna (Galicia). Modern Problems of Architecture and Urban Development, 43( 2), 375 – 382.

Kubinszki, Mihály (1986). Bahnhöfe in Österreich. Architektur und Geschichte. Verlag Josef Otto Slezak. Wien, 272.

Kubinszki, Mihály (2009). Bahnhöfe in Alt-Österreich. Verlag Slezak KEG. Wien, 128.

Batyrev, V. M. (1988) Railway stations. Moskow. Stroyizdat, 216.

Grankin, P.E., Lazechko, P.V., Siomochkin, I.V. & Shramko, H..I. (1996) Lviv railroad. History and the present time. Lviv: Center of Europe, 175.

Javein, I.G. (1938) Architecture of railway stations. Publishing house of the All-Union Academy of Architecture. Moscow, 304.

Benedyuk, P.O. (2016) Architecture of railway station complexes of North-Donetsk and Kuban railways in the creative work of S.P. Tymoshenko. Modern Problems of Architecture and Urban Development: Scien.- Tech. Collection, 43(1), 47 - 58.

Rotchniak, Y. А. (2017) Ideas and meanings in forming of the architecture of buildings of railway stations. Architectural Bulletin of KNUBA: Scien.-Production collection, 13, 186 – 194.

Joachimsthaler, A. (1985) Die Breitspurbahn: Das Projekt zur Erschließung des groß-europäischen Raumes 1942–1945. Verlag Herbig, München.

Breitspurbahn (n.d.) Wikipedia. Retrieved from https://de.wikipedia.org/wiki/Breitspurbahn

Rotchniak Y. А. (2015) Features of the architecture of railway stations of Bukovyna. Modern problems of architecture and urban development, 40, 281 - 294.

Rotchniak, Y. А. (2016) Features of the architecture of the railway stations of Transcarpathia. Historical and Cultural Studies, 1 (3), 105 - 112.

Golubev, G.E., Angelini, G. M. & Modorov, A.F. (1967) Modern railway stations. Moscow: Stroyizdat, 208.

Published

2018-03-29

How to Cite

(2018). IDEOLOGY FACTOR IN ARCHITECTURE OF RAILWAY STATION BUILDINGS. Municipal Economy of Cities. Series: «Economy Science», (140), 129–136. Retrieved from https://khges.kname.edu.ua/index.php/khges/article/view/5156