МЕТОДИКА ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ПОЖЕЖНОЇ НЕБЕЗПЕКИ СИЛОВИХ ЛІТІЙ-ІОННИХ БАТАРЕЙ ЕЛЕКТРОМОБІЛІВ ПІД ДІЄЮ НАГРІВАЛЬНОЇ ПАНЕЛІ

Автор(и)

  • А.Ф. Гаврилюк Львівський державний університет безпеки життєдіяльності

DOI:

https://doi.org/10.33042/2522-1809-2024-1-182-180-186

Ключові слова:

пожежа електромобіля, необоротна екзотермічна реакція, літій-іонна батарея

Анотація

Обґрунтовано передумови важливості контролю параметрів безпеки за широкого використання літій-іонних елементів живлення в електромобілях. Окреслено небезпеки та пожежі, які виникають у силових акумуляторних батареях живлення електромобілів із літій-іонних елементів. За результатами аналізу особливостей виникнення та перебігу необоротної екзотермічної реакції розроблено методику експериментальних досліджень силових батарей електромобілів з використанням електронагрівальної панелі.

Біографія автора

А.Ф. Гаврилюк, Львівський державний університет безпеки життєдіяльності

кандидат технічних наук, доцент, докторант денної форми навчання докторантури та ад’юнктури

Посилання

Kang, J., Yan, F., Zhang, P., & Du, C. (2014). Comparison of comprehensive properties of Ni-MH (nickel-metal hydride) and Li-ion (lithium-ion) batteries in terms of energy efficiency. Energy, 70, 618–625. https://doi.org/10.1016/j.energy.2014.04.038

Wang, H., Du, Z., Rui, X., Wang, S., Jin, C., He, L., Zhang, F., Wang, Q., & Feng, X. (2020). A comparative analysis on thermal runaway behavior of Li (NixCoyMnz) O2 battery with different nickel contents at cell and module level. Journal of Hazardous Materials, 393, 122361. https://doi.org/10.1016/j.jhazmat.2020.122361

Tomaszewska, A., Chu, Z., Feng, X., O’Kane, S., Liu, X., Chen, J., Ji, C., Endler, E., Li, R., Liu, L., Li, Y., Zheng, S., Vetterlein, S., Gao, M., Du, J., Parkes, M., Ouyang, M., Marinescu, M., Offer, G., & Wu, B. (2019). Lithium-ion battery fast charging: A review. eTransportation, 1, 100011. https://doi.org/10.1016/j.etran.2019.100011

Zheng, Y., Ouyang, M., Han, X., Lu, L., & Li, J. (2018). Investigating the error sources of the online state of charge estimation methods for lithium-ion batteries in electric vehicles. Journal of Power Sources, 377, 161–188. https://doi.org/10.1016/j.jpowsour.2017.11.094

CTIF. (2023, March 8). Crashed Tesla catches fire twice – second fire during transport on tow truck. International Association of Fire and Rescue Services. https://www.ctif.org/news/crashed-tesla-catches-fire-twice-second-fire-during-transport-tow-truck

CTIF. (2023, February 3). Electric vehicle spontaneously caught fire while driving on the highway. International Association of Fire and Rescue Services. https://www.ctif.org/news/electric-vehicle-spontaneously-caught-fire-while-driving-highway

FirefighterNation Staff. (2022, June 12). Video: What’s Nastier Than an Electric Car on Fire? How About Seven Electric Cars on Fire. Firefighter Nation. https://www.firefighternation.com/news/video-whats-nastier-than-an-electric-car-on-fire-how-about-seven-electric-cars-on-fire/#gref

Mark, J. (2022, June 22). A Tesla was in a junkyard for three weeks. Then it burst into flames. The Washington Post. https://www.washingtonpost.com/nation/2022/06/22/tesla-fire-sacramento/

Lambert, F. (2022, August 1). Jaguar I-Pace catches on fire again – is this another Bolt EV battery fire situation? Electrek. https://electrek.co/2022/08/01/jaguar-i-pace-catches-fire-another-bolt-ev-battery-fire-situation/

Kim, J.-H. (2021, July 1). A car fire occurred in the underground parking lot of an apartment in Saesaem Village, Sodam-dong, Sejong-si. Naewoeilbo. http://www.naewoeilbo.com/news/articleView.html?idxno=365492 [in Korean]

Gavryliuk, A. F., & Vasylieva, O. E. (2023). Analysis of the state of fire protection of electric vehicles. Fire Safety, (42), 32–42. https://doi.org/10.32447/20786662.42.2023.04 [in Ukrainian]

Gavryliuk, A., Yakovchuk, R., Ballo, Ya., & Rudyk, Yu. (2023). Thermal Modeling of the Electric Vehicle Fire Hazard Effects on Parking Building. SAE International Journal of Transportation Safety, 11(3), 421–434. https://doi.org/10.4271/09-11-03-0013

Egelhaaf, M., Kress, D., Wolpert, D., Lange, T., Justen, R., & Wilstermann, H. (2013). Fire Fighting of Li-Ion Traction Batteries. SAE International Journal of Alternative Powertrains, 2(1), 37–48. https://doi.org/10.4271/2013-01-0213

Gavryliuk, A., Yakovchuk, R., Chalyy, D., Lemishko, M., & Tur, N. (2023). Determination of fire protection distances during a Tesla Model S fire in a closed parking lot. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2(10 (122), 39–46. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.277999

Sturk, D., Hoffmann, L., & Ahlberg Tidblad, A. (2015). Fire Tests on E-vehicle Battery Cells and Packs. Traffic Injury Prevention, 16(sup1), S159–S164. https://doi.org/10.1080/15389588.2015.1015117

Gavryliuk, A. F. (2023). Substantiation of the most significant criteria of fire hazard of power lithium-ion batteries of electric vehicles. Bulletin of Lviv State University of Life Safety, (28), 81–90. https://doi.org/10.32447/20784643.28.2023.08 [in Ukrainian]

Larsson, F., Andersson, P., & Mellander, B.-E. (2016). Lithium-Ion Battery Aspects on Fires in Electrified Vehicles on the Basis of Experimental Abuse Tests. Batteries, 2(2), 9. https://doi.org/10.3390/batteries2020009

Gavryliuk, A., & Yakovchuk, R. (2023). Methods of experimental research of behavior of lithium-ion batteries under the influence of open flame. Scientific Bulletin: Civil Protection and Fire Safety, (2(16), 32–41. https://sci.ldubgd.edu.ua/jspui/handle/123456789/13054 [in Ukrainian]

Voigt, S., Sträubig, F., Palis, S., Kwade, A., & Knaust, C. (2020). CFD-analysis of the Sensible Enthalpy Rise Approach to determine the heat release rate of electric-vehicle-scale lithium-ion battery fires. Fire Safety Journal, 114, 102989. https://doi.org/10.1016/j.firesaf.2020.102989

Kim, J. T., Choi, J. Y., Kang, S., Han, N. G., & Kim, D. K. (2023). Development of thermal runaway propagation model considering vent gas combustion for electric vehicles. Journal of Energy Storage, 60, 106535. https://doi.org/10.1016/j.est.2022.106535

Feng, X., Ouyang, M., Liu, X., Lu, L., Xia, Y., & He, X. (2018). Thermal runaway mechanism of lithium ion battery for electric vehicles: A review. Energy Storage Materials, 10, 246–267. https://doi.org/10.1016/j.ensm.2017.05.013

Gavryliuk, A. F., Yakovchuk, R. S., & Lemishko, M. V. (2023). Experimental research of the elements of the Tesla Model S power battery on the subject of fire hazard. Fire Safety, (43), 50–62. https://doi.org/10.32447/20786662.43.2023.07 [in Ukrainian]

Larsson, F., Andersson, P., Blomqvist, P., Lorén, A., & Mellander, B.-E. (2014). Characteristics of lithium-ion batteries during fire tests. Journal of Power Sources, 271, 414–420. https://doi.org/10.1016/j.jpowsour.2014.08.027

Kim, S. W., Park, S. G., & Lee, E. J. (2022). Assessment of the explosion risk during lithium-ion battery fires. Journal of Loss Prevention in the Process Industries, 80, 104851. https://doi.org/10.1016/j.jlp.2022.104851

Kong, D., Wang, G., Ping, P., & Wen, J. (2022). A coupled conjugate heat transfer and CFD model for the thermal runaway evolution and jet fire of 18650 lithium-ion battery under thermal abuse. eTransportation, 12, 100157. https://doi.org/10.1016/j.etran.2022.100157

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-05

Як цитувати

Гаврилюк, А. (2024). МЕТОДИКА ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ПОЖЕЖНОЇ НЕБЕЗПЕКИ СИЛОВИХ ЛІТІЙ-ІОННИХ БАТАРЕЙ ЕЛЕКТРОМОБІЛІВ ПІД ДІЄЮ НАГРІВАЛЬНОЇ ПАНЕЛІ. Комунальне господарство міст. Серія: «Економічні науки», 1(182), 180–186. https://doi.org/10.33042/2522-1809-2024-1-182-180-186