ВПРОВАДЖЕННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В РЕСТОРАННИХ МЕРЕЖАХ
DOI:
https://doi.org/10.33042/2522-1809-2024-7-188-28-35Ключові слова:
ресторанна мережа, штучний інтелект, технології, інноваціїАнотація
У статті проведено дослідження розвитку ресторанних мереж України та світу. Розглянуто можливості та ризики впровадження штучного інтелекту в ресторанному бізнесі. Проаналізовано використання штучного інтелекту ресторанними мережами України та світу. Проведено дослідження у вигляді опитування 100 респондентів на тему: «Що Ви знаєте про штучний інтелект та використання штучного інтелекту в ресторанному бізнесі?»
Посилання
Neilenko, S., & Rusavska, V. (2021). Implementation of artificial intelligence in restaurants. Restaurant and Hotel Consulting. Innovations, 4(1), 73–86. https://doi.org/10.31866/2616-7468.4.1.2021.234831.
Kyrnis N. (2024). Application of artificial intelligence in the restaurant business. Restaurant and Hotel Consulting. Innovations, 7(1), 111–122. https://doi.org/10.31866/2616-7468.7.1.2024.305960.
Dani, R., Rawal, Y. S., Bagchi, P., & Khan, M. (2022). Opportunities and challenges in implementation of artificial intelligence in food & beverage service industry. International scientific and practical conference «technology in agriculture, energy and ecology» (2022). AIP Publishing. https://doi.org/10.1063/5.0103741.
Sheiko, Y. (2024). Artificial intelligence: Opportunities and challenges for the restaurant business. Black Sea Economic Studies, (87). https://doi.org/10.32782/bses.87-32.
Verbivska L. V. (2023). Application of artificial intelligence tools in managing the competitiveness of an enterprise. Problems of modern transformations. Series: Economics and management, (10). https://doi.org/10.54929/2786-5738-2023-10-04-06.
Rusavska, V. & Liublinska, O. Activities of Ukrainian restaurant establishments in the context of modern challenges of socio-cultural transformations of public life. Hospitality, service, tourism: experience, problems, innovations: proceedings of the X International scientific and practical conference. (pp. 68–71). April 6-7, 2023, Kyiv, K: KNUCA.
According to Forbes, HoReCa-UKRAINE is the largest restaurant chain in Ukraine. (2024). HoReCa-UKRAINE. Retrieved from https://horeca-ukraine.com/najbilshi-merezhi-restoraniv-ukraini-za-danimi-forbes/.
The restaurant market in 2023 – changes and results – HoReCa-UKRAINE. (2023). HoReCa-UKRAINE. Retrieved from https://horeca-ukraine.com/restorannij-rinok-u-2023-roci-zmini-ta-pidsumki/.
ua – Website of the city of Lviv. (2017). The first interactive cafe was opened in Lviv. Retrieved from https://www.032.ua/news/1564101/u-lvovi-vidkrili-perse-interaktivne-kafe.
Shkalova, A. (2021). A robot waiter has appeared in Dmytro Borisov's restaurant in Obolon. Vector. Retrieved from https://vctr.media/ua/v-restorani-dmitra-borisova-zyavivsya-robot-oficziant-97352/.
The future is now: Pizza created by artificial intelligence. (2023). Association of Retailers of Ukraine – The profile association of retail market players. Retrieved from https://rau.ua/novyni/pica-stvorena-shtuchnim-intelektom/.
Bj. (2018). 6 useful bots in Kyiv institutions. Big City Journal. Retrieved from https://bzh.life/ua/mesta-i-veshi/6-poleznyh-botov-v-kievskih-zavedeniyah/.
Kakwani, J. (2024). How popular food chains use artificial intelligence (AI) to deliver and prepare your food faster. NDTV Food. Retrieved from https://food.ndtv.com/food-drinks/how-popular-food-chains-use-artificial-intelligence-ai-to-deliver-and-prepare-your-food-faster-5924354.
Velasquez, F. (2024). Domino's says it uses AI to make pizzas «before people order them». Quartz. Retrieved from https://qz.com/dominos-ai-technology-microsoft-consumers-retail-1851519225.
Anderson, C. (2024). AI for restaurants: How 5 top brands are putting AI to work – fourth. NOAM. Retrieved from https://www.fourth.com/article/ai-for-restaurants.
Guszkowski, J. (2023). How big restaurant chains are using artificial intelligence. Restaurant business. Retrieved from https://www.restaurantbusinessonline.com/technology/how-big-restaurant-chains-are-using-artificial-intelligence.
Domino's® and microsoft cook up ai-driven innovation alliance for smarter pizza orders and seamless operations. (2023). PR Newswire: press release distribution, targeting, monitoring and marketing. Retrieved from https://www.prnewswire.com/news-releases/dominos-and-microsoft-cook-up-ai-driven-innovation-alliance-for-smarter-pizza-orders-and-seamless-operations-301945321.html.
AIX. (2023). Case study: how Domino’s leverages AI for streamlined operations. AI Expert Network. Retrieved from https://aiexpert.network/case-study-how-dominos-leverages-ai-for-streamlined-operations/.
IHOP enhances online ordering experience with google cloud AI. (2023). PR Newswire: press release distribution, targeting, monitoring and marketing. Retrieved from https://www.prnewswire.com/news-releases/ihop-enhances-online-ordering-experience-with-google-cloud-ai-301908960.html.
Harry, M. (2023). How chipotle is using AI to revolutionize the restaurant industry. Medium. Retrieved from https://medium.com/@mr.hustler/how-chipotle-is-using-ai-to-revolutionize-the-restaurant-industry-15cffc79c82.
Chipotle Mexican Grill, Inc. (2023). Chipotle teams up hyphen to begin testing new digital makeline. MediaRoom – Home. Retrieved from https://newsroom.chipotle.com/2023-10-03-CHIPOTLE-TEAMS-UP-WITH-HYPHEN-TO-BEGIN-TESTING-NEW-DIGITAL-MAKELINE.
Mira, L. (2024). Yum! Brands embarks on ai-first strategy for fast-food restaurant innovation. Restaurant Technology News. Retrieved from https://restauranttechnologynews.com/2024/04/yum-brands-embarks-on-ai-first-strategy-for-fast-food-restaurant-innovation/.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому збірнику, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії CC BY-NC-ND 4.0 (із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Без Похідних 4.0 Міжнародна), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).