ЕРГОНОМІКА ЯК ФАКТОР БЕЗПЕКИ ЗАЛІЗНИЧНОЇ ГАЛУЗІ

Автор(и)

  • М.І. Ворожбіян Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова
  • В.Г. Бруснецов Український державний університет залізничного транспорту
  • М.Ю. Іващенко Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова
  • О.С. Скрипник Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова

DOI:

https://doi.org/10.33042/2522-1809-2023-1-175-169-175

Ключові слова:

безпека, ергономіка, діагностика, професійна надійність, рівень функціональної надійності, трендова складова

Анотація

Розглянуто роль «людського фактора» в забезпеченні безпеки залізничної галузі та здатність ергономіки вирішувати проблему підвищення його надійності на системному рівні. Запропоновано підхід у вирішенні об'єктивної оцінки рівня функціональної надійності (як важливої складової професійної надійності) працівників операторського профілю, перш за все працівників локомотивних бригад.

Біографії авторів

М.І. Ворожбіян, Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова

доктор технічних наук, професор

В.Г. Бруснецов, Український державний університет залізничного транспорту

доктор технічних наук, професор

М.Ю. Іващенко, Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова

кандидат технічних наук, доцент

О.С. Скрипник, Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова

кандидат технічних наук, доцент

Посилання

Samsonkin V.M., Moiseyenko V.I. (2014). Theory of safety in railway transport. Kyiv: "Caravela" Publishing House.

Eurostate EU statistical and analytical base. Retrieved from https://ec.europa.eu/eurostat/data/database

Design and ergonomics. Terms and definitions of basic concepts: ДСТУ 3899:2013. (2013). Kyiv: Ukrainian Research Institute of Design and Ergonomics of NAU.

Dhillon B.S. (2007). Human Reliability and Error in Transportation Systems (Springer Series in Reliability Engineering). London: Springer.

Fan J., Smith A.P. (2018). A Preliminary Review of Fatigue Among Rail Staff. Frontiers in Psychology, 9:634.

Hillebrand S, Gast KB, de Mutsert R. et al. (2013). Heart rate variability and first cardiovascular event in populations without known cardiovascular disease: meta-analysis and dose-response meta-regression. EP Europace, 15(5), 742–749. Retrieved from https://academic.oup.com/europace/article/15/5/742/673395

Lledóa A.G., Rodríguezb E.V., Valc M.O. (2018). Heart Disease and Vehicle Driving: Novelties in European and Spanish Law. Revista Española de Cardiología, 71 (11), 892-894. Retrieved from https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30029976/

Brusentsov V.G., Vorozhbyan M.I., Ivashchenko M. Yu. (2018). Ways to reduce the risk of accidents during the work of the «human operator». Materials of the 1st International scientific and practical conference «Actual problems of safety in transport, energy, infrastructure», 213-215.

Moiseenko V.I., Cheptsov M.M., Panchenko S.V., Samsonkin V.M. (2011). Assessment of the state of railway traffic safety. Donetsk Institute of Railway Transport Engineers. (Collection of scientific papers), (28), 63-87.

Analysis of the state of traffic safety, flights, navigation and transport accidents in Ukraine for 2014. (2014). Retrieved from https://mtu.gov.ua/files/%D0%90%D0%9D%D0%90%D0%9B%D0%86%D0%97%20%D0%B7%D0%B0%202014%20%D1%80%D1%96%D0%BA.pdf

Public report of the Head of the State Transport Safety Service of Ukraine O. Pohorily for 2019. (2019). Retrieved from https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/17-civik-2018/zvit_2019/zvit-2019-ukrtransbezpeka.pdf

Brusentsov V.G., Brusentsov O.V., Vorozhbyan M.I., Puzyr V.G., Ivashchenko M.Yu. (2018). Research on the relationship between individual characteristics and indicators of the level of functional reliability of railway operators. Construction, materials science, mechanical engineering: collection of scientific. works. Series: BJD, (105), 111-117.

Smirnova I.L., Prize O.O. (2016). The concept of professional reliability in the context of training future air traffic controllers. Bulletin of the National Aviation University, 156-160.

Shalimov P.M. (1995). Functional reserves and functional reliability of a person. Advances in the physiological sciences, (1), 111-112.

Wilson G.F., Russell C.A. (2003). Operator functional state classification using multiple psychophysiological features in an air traffic control task. Human Factors, 45(3), 381-389.

Problems of labor protection, industrial and civil safety: Collection of materials of the 20th All-Ukrainian scientific and methodical conference (with the participation of students). (2014). Kyiv: Osnova, 370 р.

Brusentsov V.G., Brusentsov O.V. (2009). Method for assessing the functional reliability of a human operator. East European Journal of Advanced Technologies, 3/4 (39), 42-45.

Zhivaev A.S. (2008). Physiological aspects of ensuring traffic safety in high-speed traffic. Actual problems of transport medicine, 1 (11), 76-81.

Samsonkin V.N., Petinov Y.P. (2015). Investigation of the peculiarities of the train driver's activity in modern conditions: a view from within the profession. Eastern European Journal of Advanced Technologies, 6/3(78), 40-45.

Brusentsov V.G., Vorozhbiyan M.I., Puzyr V.G., Brusentsov O.V. (2016). Ergonomic support of the activities of drivers in high-speed traffic. Collection of scientific works of UkrDUZT, 160, 120-123.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-03

Як цитувати

Ворожбіян, М., Бруснецов, В., Іващенко, М., & Скрипник, О. (2023). ЕРГОНОМІКА ЯК ФАКТОР БЕЗПЕКИ ЗАЛІЗНИЧНОЇ ГАЛУЗІ. Комунальне господарство міст. Серія: «Економічні науки», 1(175), 169–175. https://doi.org/10.33042/2522-1809-2023-1-175-169-175

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають