МЕХАНІЗМ ФОРМУВАННЯ БЕЗПЕЧНОГО РУХУ БПЛА В УМОВАХ РАДІОАТАК

Array

Автор(и)

  • Л.А. Романюк Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя
  • І.В. Чихіра Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя

Ключові слова:

безпілотний літальний апарат; управління повітряним рухом; простір; безпека; політ.

Анотація

Мета. Метою статті виступає розкриття механізму формування безпечного руху БПЛА в умовах радіоатак.

Методика. Науковці тернопільського національного технічного університету імені Івана Пулюя послідовно розробляли та досліджували декілька механізмів формування безпечного руху безпілотного літального апарату в умовах радіоатак з метою створення досконалої моделі, за допомогою якої можливо здійснювати запуск БПЛА в районах з підвищеною радіоатакою. У результаті раніше проведених робіт визначено механізм формування безпечного руху БПЛА в умовах радіоатак заснованого на методах підвищення стійкості надання інформації про маршрут безпілотного літального апарату в умовах використання РЕП і систем ППО.

Результати. У статті розкривається механізм формування безпечного руху безпілотного літального апарату в умовах радіо атак. Аналіз відомих рішень в області підвищення стійкості шляху управління безпілотним літальним апаратом протиповітряної оборони і електронне придушення продемонстрували актуальність задачі формування маршрутів польоту безпілотного літального апарату в обхід протидіючих ділянок противника з урахуванням особливості використання протиповітряної оборони і радіоелектронної боротьби. Автори наголошують, що в даний час більшість завдань управління безпілотними літальними апаратами автоматизовані, у зв’язку з їх високою складністю та різноплановістю функціональних можливостей. У якості управляючого фактора на безпілотному літаку використовується автоматизована система управління, яка працює під контролем людини-оператора. Наголошено, що основними загрозами для безпілотних літальних апаратів в сучасних умовах є можливість їх знищення системами протиповітряної оборони, а також порушення роботи системи радіозв'язку та управління між центром управління і БПЛА за допомогою електронного придушення. Розкрито необхідність постійного відстеження польоту БПЛА шляхом передачі йому команд з пускової установки. Також наголошено на низькому рівні автоматизації бортової системи управління безпілотним літальним апаратом та нездатності самостійно приймати адекватні рішення щодо інформації, одержуваної від бортових датчиків у складних ситуаціях, що вимагають постійного моніторингу польоту БПЛА людиною-оператором.

Наукова новизна. Вперше розроблено функціональну схему механізму розпізнавання БПЛА в умовах радіо атак та визначено механізм формування безпечного руху БПЛА в умовах радіо атак, який ґрунтується на трьох основних методиках. Першою методикою прийнято методику кластеризації зон польоту безпілотного літального апарату за ступенем стійкості управління. В основі другої методики авторами запропоновано методику формування маршрутів польотів БПЛА з урахуванням розміщення засобів протиповітряної оборони та радіоелектронної боротьби. Останньою ланкою є методика оцінки стійкості надання інформації про маршрут безпілотного літального апарату в умовах використання засобів протиповітряної оборони і радіоелектронної боротьби.

Практична значимість. Результати роботи можуть бути впроваджені у процес формування безпечного руху БПЛА в умовах радіо атак.

Біографії авторів

Л.А. Романюк, Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя

доцент, кандидат технічних наук, кафедра вищої математики

І.В. Чихіра, Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя

доцент, кандидат технічних наук, кафедра комп’ютерно-інтегрованих технологій

Посилання

1. Popov A. O., Tverdokhlibov V.V. Zahalni tendentsii rozvytku zasobiv radioelektronnoi borotby [General Trends in the Development of Radio-Electronic Warfare]. Viiskovo-tekhnichna polityka. 2014. No. 4. P. 4-11.
2. Doslidzhennia mozhlyvostei zvukolokatsii BpLA u zavdanniakh monitorynhu terorystychnykh zahroz [Research of the Possibilities of UAV Sound Location in the Tasks of Monitoring Terrorist Threats] / V. V. Orlov, M. I. Lysyi, V. A. Sivak, D. A. Kupriienko, V. M. Kulchytskyi, A.B. Dobrovolskyi. Bulletin of NTUU “KPI”. Series: Radio Engineering. Kyiv, 2019. Is. 79. P. 24–32.
3. Kashaiev I. O., Usachova O. A., Novichonok S. M., Petrov V. M. Zastosuvannia bezpilotnykh litalnykh aparativ dlia vyrishennia zadach monitorynhu obiektiv aerodromnoi infrastruktury [Application of Unmanned Aerial Vehicles to Solve Problems of Monitoring of Aerodrome Infrastructure Facilities]. Collection of scientific works of Kharkiv National Air Force University. 2019. No. 2. P. 48–58.
4. Iarovyi O. V. Vybir optymalnykh modelei bezpilotnykh litalnykh aparativ ta system upravlinnia dlia vykonannia zadach shchodo monitorynhu nazemnykh obiektiv [Selection of Optimal Models of Unmanned Aerial Vehicles and Control Systems to Perform Tasks Related to Surface Facility Monitoring]. Molodyi vchenyi. 2018. No. 5(1). P. 190-196.
5. Miasishchev O. A., Shvets V.V. Rezhymy polotu kontroleriv polotu apm 2.6 i pixhawk [Flight Modes of Flight Controllers apm 2.6 and pixhawk]. Bulletin of Khmelnytskyi National University. Technical sciences. 2018. No. 1 (257). P. 78–82.
6. Danyk Yu. H., Balytskyi I. I. Metodyka vyznachennia okolu bezpeky bezpilotnykh litalnykh aparativ [Methods for Determining the Safety of Unmanned Aerial Vehicles]. Naukoiemni tekhnolohii. 2018. No. 4(40). P. 526-534.
7. Danyk Yu. H., Katerynchuk I. S., Balytskyi I. I. Metodyka zabezpechennia bezpeky zastosuvannia BPLA pry vykonanni
spetsialnykh zadach v skladnykh umovakh [Methods of Ensuring the Safety of UAV Use when Performing Special Tasks in Difficult Conditions]. Suchasni informatsiini tekhnolohii u sferi bezpeky ta oborony. 2017. No. 3 (30). P. 80–89.
8. Tan' Ligo, Fomichev A. V. Planirovanie prostranstvennogo marshruta poleta bespilotnogo letatel'nogo apparata s ispol'zovaniem metodov chastichno celochislennogo linejnogo programmirovanija [Spatial Flight Planning of an Unmanned Aerial Vehicle Using Partially Integer Linear Programming Methods]. Vestnik MGTU imeni N.Je. Baumana. Ser. Priborostroenie. Moskva, 2016. No. 2. P. 53–66. doi: 10.18698/0236-3933-2016-2-53-66.
9. Balytskyi I. I. Zabezpechennia bezpeky polotu bezpilotnykh litalnykh aparativ pry vyrishenni zavdan z okhorony kordonu [Ensuring Flight Safety of Unmanned Aerial Vehicles in Solving Border Guarding Tasks]. Collection of Scientific Works of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine. Series: Military and Technical Sciences. Khmelnytsky. No. 2 (76). P. 55-65.
10. Romaniuk L., Chykhira I. Aerodynamichna model hrupy bezpilotnykh litalnykh aparativ u prostori z pereshkodamy [Aerodynamic Model of a Group of Unmanned Aerial Vehicles in Space with Obstacles]. Computer-integrated Technologies: Education, Science, Production. Lutsk. Is. 38. P. 59-66.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-09-30

Як цитувати

Романюк, Л., & Чихіра, І. (2020). МЕХАНІЗМ ФОРМУВАННЯ БЕЗПЕЧНОГО РУХУ БПЛА В УМОВАХ РАДІОАТАК: Array. Комунальне господарство міст. Серія: «Економічні науки», 4(157), 178–183. вилучено із https://khges.kname.edu.ua/index.php/khges/article/view/5652